Mindfulness voor leerkrachten

Onderzoek van het TNO (2015) laat zien dat de werkstressproblematiek het grootst is binnen de onderwijssector. Maar liefst 64% van de werknemers binnen het onderwijs hebben in 2015 aangegeven meer behoefte te hebben aan handvatten en interventies om het stress om te gaan. Dit is niet zo gek, wanneer we kijken naar de toenemende verantwoordelijkheden van docenten en de vele veranderingen die er binnen de sector plaatsvinden. Mindfulness kan helpen om de focus en kalmte te bewaren om de soms turbulente omstandigheden het hoofd te bieden.

Mindfulness voor leerkrachten en ander personeel is effectiever dan stressmanagement

Onderzoek heeft laten zien dat Mindfulness effectiever is dan traditionele stressmanagement programma’s (Williams, 2006). Daarnaast zijn er honderden artikelen verschenen die de positieve effecten ervan aantonen. Een greep uit de resultaten:

  • Vermindering van stress en verbeterde kwaliteit van leven (Chiesa & Seretti, 2009)
  • Verminderde werkgerelateerde stress (Klatt et al., 2008, Flaxman & Bond, 2006)
  • Verbeterde aandacht, alertheid en cognitieve activiteit (Dunn et al., 1999)
  • Verbeterde concentratie (Valentine & Sweet, 1999)
  • Verminderde psychische klachten als angst en depressies (Miller, Fletcher & Kabat-Zinn, 1995)
  • Verminderde slaapproblemen (Winbush et al., 2007)
  • Groei in activiteit linker frontale cortex welke geassocieerd wordt met een positieve gemoedstoestand (Davidson et al., 2003)

Wil je meer weten over Mindfulness voor leerkrachten? Neem dan contact met ons op!