Mindfulness op het werk

Mindfulness is bij uitstek een techniek die je goed kunt toepassen op je werk. Dit omdat het volledig ‘in jezelf’ plaatsvindt. Heb je het gevoel dat je de grip even kwijt bent? Heb je moeite met het bewaren van overzicht? Dan is het goed om even terug te komen tot jezelf met een korte mindfulness oefening. Dit kan op de werkplek zelf of je kunt even naar de gang of het toilet. Je kunt het vergelijken met het opschonen van je mailbox. Je brein verwerkt tijdens een oefening alle onverwerkte emoties en gedachten waardoor je weer helderheid schept en je je focus kunt leggen op wat ertoe doet.

Dankzij Mindfulness effectiever zijn op het werk

Onderzoek heeft laten zien dat Mindfulness effectiever is dan traditionele stressmanagement programma’s (Williams, 2006). Daarnaast zij er honderden artikelen verschenen die de positieve effecten ervan aantonen. Een greep uit de resultaten:

• Vermindering van stress en verbeterde kwaliteit van leven (Chiesa & Seretti, 2009)
• Verminderde werkgerelateerde stress (Klatt et al., 2008, Flaxman & Bond, 2006)
• Verbeterde aandacht, alertheid en cognitieve activiteit (Dunn et al., 1999)
• Verbeterde concentratie (Valentine & Sweet, 1999)
• Verminderde psychische klachten als angst en depressies (Miller, Fletcher & Kabat-Zinn, 1995)
• Verminderde slaapproblemen (Winbush et al., 2007)
• Groei in activiteit linker frontale cortex welke geassocieerd wordt met een positieve gemoedstoestand (Davidson et al., 2003)

Wil je meer weten over Mindfulness op het werk? Neem dan contact met ons op!